8 вересня –

Міжнародний день грамотності

 


Цей день започатковано  рекомендацією Всесвітньої конференції міністрів освіти з ліквідації неграмотності, що відбулася в Тегерані у вересні 1965 року.

 Міжнародний день грамотності привертає увагу суспільства й мобілізує міжнародну суспільну думку для активної підтримки зусиль, спрямованих на розповсюдження грамотності . Він підкреслює важливість грамотності та хоча б базової освіти як незамінних інструментів, що необхідні для побудови інтегрованого й мирного суспільства у XXI столітті. Грамотність – запорука успіху людини.


Грамотність дозволяє людям отримати доступ до інформації, щоб поліпшити своє здоров’я і харчування, розширити свої життєві можливості, побороти зміни навколишнього середовища та зробити свідомий вибір.

У своєму посланні Генеральний секретар ООН Пан Гі Мун заявив:
 «Коли ми інвестуємо в навчання і грамотність, ми інвестуємо в людську гідність, розвиток і мир. Ось чому я започаткував Першу Глобальну Освітню Ініціативу, що спрямована на забезпечення того, щоб кожна дитина мала можливість піти до школи. По всьому світі принаймні 250 мільйонів дітей початкового шкільного віку не вміють читати, писати або рахувати. Половина з цих дівчаток та хлопчиків ніколи не були у школі або були виключені після четвертого класу. Ще 200 мільйонів підлітків, у тому числі тих, хто закінчив середню школу, не мають базових навичок грамотності. Таким чином, наша ініціатива також спрямована на підвищення якості освіти, а також зміцнення світового громадянства. Я закликаю всі країни зробити освіту та грамотність національними пріоритетами та співпрацювати задля досягнення цих цілей. Сприяючи підвищенню рівня грамотності, ми зможемо допомогти мільйонам людей написати власну сторінку гідного життя та створити спільне майбутнє».


За даними ЮНЕСКО, грамотність є основою якісної базової освіти для всіх, та має принципове значення для боротьби з бідністю, зниження дитячої смертності, досягнення гендерної рівності та забезпечення сталого розвитку, миру і демократії. За її допомогою, учні отримують життєво необхідні навички для життя та подальшого навчання, так як більш ймовірно, що грамотні батьки будуть частіше відправляти своїх дітей до школи. Грамотні люди також мають кращий доступ до можливостей для безперервної освіти, а грамотні суспільства краще пристосовані для різноманітних життєвих викликів.

 

Мета Міжнародного дня грамотності — відзначити, що бути грамотним важливо для кожної людини та суспільства в цілому.


Щорічно 8 вересня в ході офіційної церемонії з нагоди Міжнародного дня грамотності присуджуються Міжнародні премії ЮНЕСКО в області грамотності: Премія ЮНЕСКО імені Короля Сечжона за поширення грамотності та Премія ЮНЕСКО імені Конфуція за поширення грамотності


У  2006 рік 771 мільйон дорослих були є неосвіченими, а приблизно 100 мільйонів дітей не ходять до школи. Більшість неосвіченого населення нашої планети — жінки. Крім того, величезна кількість і дітей, і молоді, і дорослих людей, охоплених шкільними й іншими освітніми програмами, не відповідають рівню, необхідному для того, щоб їх можна було вважати освіченими в умовах сьогоднішнього світу, який з кожним роком стає все складнішим. Отже, існує нагальна необхідність у розгортанні програм розповсюдження грамотності, які були б спрямовані на групи учнів, що вимагають до себе особливої уваги. У першу чергу до цих груп слід зарахувати жінок і дівчат, оскільки чоловіки та хлопці мають більше можливостей отримати належну освіту, особливо в країнах, що розвиваються.


Протягом останніх десятиліть спостерігається значний прогрес у розповсюдженні грамотності. Зокрема, у 1950 році в половині країн світу 50% або більше дорослого населення (старших 15 років) були неграмотними. На сьогодні такий стан справ існує лише у 25 країнах світу, у решті країн рівень неграмотності населення в середньому не перевищує 10%. У 1970 році лише двоє з трьох жителів нашої планети були освіченими, у 1990 році — троє з п'ятьох, а станом на 2006 рік — четверо з п'ятьох.


На сьогодні майже чотири мільярди жителів нашої планети вміють читати й писати. Освічених людей із кожним роком стає все більше й більше, але боротьба з неуцтвом залишається надзвичайно складною та масштабною проблемою.
Найвищий рівень безграмотності в Буркіна Фасо. Близько 87% дорослого населення не можуть читати і писати. На 2-3 місцях Нігер (86%) і Малі (81%).

Menu
Гаряча лінія
телефон: 43-58-80 email: pravo@tnpu.edu.ua
Ресурси
Natural Natural Natural