Центр ґендерних досліджень і впровадження політики рівних прав і можливостей ТНПУ на V Крайовому форумі освітян у ТНПУ (ФОТО)
Центр ґендерних досліджень
 і впровадження політики рівних прав
 і можливостей ТНПУ
на Крайовому форумі освітян у ТНПУ



Представниці Центру ґендерних досліджень і впровадження політики рівних прав і можливостей ТНПУ аналізували психолого-педагогічні умови створення ґендерночутливого освітнього середовища.

Ювілейний V Крайовий форум освітян «Освіта – енергія майбутнього», який цьогоріч проходив під гаслом: «Освіта. Незламність. Разом до перемоги», об’єднав представників і представниць освітянської спільноти із різних регіонів України та з-за кордону. Він став віртуальним простором для аналізу педагогічних, психологічних, соціальних умов плекання стійкості в учасників освітнього процесу закладів різного рівня. 

На секційному засіданні факультету педагогіки і психології ТНПУ імені Володимира Гнатюка «Практичні аспекти психосоціальної підтримки населення в умовах воєнного стану» (модераторка – докторка педагогічних наук, професорка Ольга Сорока) мали за честь виступити у ролі спікерок кандидатка психологічних наук, доцентка кафедри психології, керівниця Центру ґендерних досліджень та впровадження політики рівних прав і можливостей ТНПУ ім. В. Гнатюка Ольга Кізь та докторка психологічних наук, професорка кафедри психології, співкерівниця Центру ґендерних досліджень та впровадження політики рівних прав і можливостей ТНПУ ім. В. Гнатюка Оксана Кікінежді.

Знайомство. Спікерки Ольга Кізь та Оксана Кікінежді запрошують до співпраці з Центром ґендерних досліджень та впровадження політики рівних прав і можливостей ТНПУ ім. В. Гнатюка

Знайомство. Спікерки Ольга Кізь та Оксана Кікінежді запрошують до співпраці з Центром ґендерних досліджень та впровадження політики рівних прав і можливостей ТНПУ ім.В.Гнатюка


У виступі на тему «Психолого-педагогічні умови створення ґендерночутливого і недикримінаційного освітнього середовища як простору плекання стійкості» спікерками розглянуто такі питання:

  1. Державна ґендерна політика у сфері освіти в Україні.
  2. Заклад освіти – важливий агент ґендерної соціалізації особистості. 
  3. Ґендерна компетентність педагога як складова його професійної компетентності.
  4. Ґендерночутливе освітнє середовище та умови його створення. 
  5. Ґендерна експертиза як інструмент побудови ґендерночутливого освітнього середовища. 

Ольга Кізь аналізує міжнародні договори з питань забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків, до яких приєдналась Україна

Ольга Кізь аналізує міжнародні договори з питань забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків, до яких приєдналась Україна

Ольга Кізь проаналізувала міжнародні договори, до яких приєдналась Україна, та національне законодавство з питань забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків. Було наголошено, що імплементація ґендерної складової до сучасної системи освіти, посилення національного механізму забезпечення рівних прав і можливостей для усіх суб’єктів освітнього процесу є невіддільними елементами реалізації державної політики ґендерної рівності та недискримінації.

Ольга Кізь ознайомлює зі Стратегією впровадження ґендерної рівності у сфері освіти до 2030 року та операційним планом з її реалізації на 2022-2024 рр. Ольга Кізь ознайомлює зі Стратегією впровадження ґендерної рівності у сфері освіти до 2030 року та операційним планом з її реалізації на 2022-2024 рр.

     

Ґендерночутливе освітнє середовище спікерки трактували як ґендерно-справедливе, недискримінаційне, безпечне, дружнє до дитини, яке базується на принципах соціальної справедливості, ґендерної рівності, дитиноцентризму, еґалітарності та паритетності статей, в умовах функціонування якого забезпечується повноцінний розвиток особистості.  

У структурі ґендерночутливого і недискримінаційного освітнього середовища спікерки проаналізували три складники:
- просторово-предметний (розташування навчального закладу, інтер’єр та екстер’єр; наявність відпочинкових зон, тло, на основі якого розгортаються стосунки учасників освітнього процесу),
- психодидактичний (державні стандарти, зміст навчальних програм, планів, підручників, посібників; форми, методи і прийоми навчання та виховання),
-  
соціальний (суб’єкти освітнього процесу, характер взаємостосунків у системі «адміністрація закладу освіти – педагогічний колектив – учні/учениці – батьки, чи особи, котрі їх замінюють»).

Було наголошено, що учнівство зчитує інформацію про ґендерну модель світу з усіх складових освітнього середовища, яке може закладати фундамент для ґендерної нерівності через підтримку ґендерних стереотипів у навчальних планах, програмах, підручниках, упереджене ставлення педагогічного колективу до дівчат і хлопців, систему навчання та виховання.

Спікерка Оксана Кікінежді розкриває вимоги до ґендерної експертизи, яка є складовою недискримінаційної експертизи
Спікерка Оксана Кікінежді розкриває вимоги до ґендерної експертизи, яка є складовою недискримінаційної експертизи

Професорка Оксана Кікінежді, покликаючись на власні багаторічні дослідження, звернула особливу увагу на існуванні у підручниках ґендерної асиметрії у змісті ілюстративного та текстового матеріалу, представленні чоловічих персонажів у головних ролях, жіночих – у другорядних, їхньому зображенні у традиційних видах діяльності, наявності мовного андроцентризму тощо. 


Професорка Оксана Кікінежді обгрунтовує необхідність проведення ґендерної експертизи підручників як складової антидискримінаційної та презентує результати власних досліджень
Професорка Оксана Кікінежді обгрунтовує необхідність проведення ґендерної експертизи підручників як складової антидискримінаційної та презентує результати власних досліджень

Спікерки наголосили на важливості формування ґендерної компетентності педагога Нової української школи, орієнтованого на європейські, демократичні цінності, носія еґалітарного світогляду, що визначає його педагогічну та громадянську позицію в теоретичній, методичній і практичній фаховій діяльності. 


Наприкінці виступу учасникам та учасницям секційного засідання спікерки подарували навчально-методичні посібники, співавторками яких є:


«Як навчати школярів долати ґендерні стереотипи»
https://lib.iitta.gov.ua/6118/1/steriotip_v3_2.pdf


«Ґендерна соціалізація молодших школярів»
 https://lib.iitta.gov.ua/6111/1/verstka_Gender_2011_proba_31.01.12__1stor.pdf

 «Ґендерне виховання дошкільнят»
https://drive.google.com/file/d/1WjuX_OjYcTIqEStaqPYV1m9YsxVg8b0P/view?usp=share_link.


Упевнені, що зміст сучасної освіти повинен відповідати потребам учасників освітнього процесу без обмежень за ознакою статі у розвитку їхніх обдарувань, зміцненні психологічного здоров’я, збереженні внутрішніх ресурсів, формуванні життєстійкості і резилієнтності, рефлексивному і проєктуючому ставленні до самоосвіти, попередженні дискримінаційних практик, захисті від ґендерно зумовленого насильства, забезпеченні рівних прав та можливостей у доступі до якісних освітніх послуг, виборі шляхів самореалізації. 

 

Дякуємо організаційному комітету V Крайового форуму освітян за створення ефективного онлайн-простору для фахової комунікації, а учасникам та учасницям – за активну участь та обмін досвідом! Запрошуємо до співпраці!

Безмежно вдячні захисникам та захисницям України за можливість навчати і навчатися!

Разом до Перемоги!


Кандидатка психологічних наук, 

доцентка кафедри психології 

факультету педагогіки і психології,

керівниця Центру ґендерних досліджень і впровадження

політики рівних прав і можливостей ТНПУ ім. В. Гнатюка

Ольга Кізь


Докторка психологічних наук, 

професорка кафедри психології т

факультету педагогіки і психології,

співкерівниця Центру ґендерних досліджень і впровадження

політики рівних прав і можливостей ТНПУ ім. В. Гнатюка

Оксана Кікінежді



До списку

Приймальна комісія
Тел. (098) 416-65-93 Тел. (063) 952-00-05 Тел. (0352) 53-39-58
Email: pk@tnpu.edu.ua
Офіційна скринька
Email: info@tnpu.edu.ua

Гаряча лінія
Тел. (0352) 43-58-80 Email: pravo@tnpu.edu.ua
Ресурси